Nieuws

16-01-2014 Hoe hard kan een Etchells?


Iedereen vertelt belevenissen aan elkaar. Vaak vergeet je de voorvallen weer maar er zijn er ook die blijven hangen. Deze is bij mij blijven hangen.

Het speelt zich af tijdens de European-Championship 2011 in Hoorn. Schipper Gert-Jan van de Lyra (NED 844, nu de Pesce Spada) vaart in een downwinds rak naar de finish. De hele dag waait het flink, buien komen en gaan. De windkracht is eind 5 begin 6 Beaufort. Met spinaker op vaart een Etchells algauw tussen 12 en 15 knopen (22 a 28 km/u). Iedereen is  alert en gespannen. Met deze wind wil je geen fouten maken. Tijd om te corrigeren is erg kort en kleine stuurfouten kunnen grote gevolgen hebben. Als schipper kijk je alleen nog maar naar de mast en naar voren. Gerth, de tacticus,  kijkt naar achteren. Om te kijken naar windshiftingen en aankomende vlagen. Op het moment dat de boot volle snelheid heeft zegt Gerth: “windvlaag”.  Gertjan: ” We zitten er al midden in”. “…Nee, er komt nog een windvlaag in 3, 2…, 1…, vlaag!”  “We werden gelift en vlogen over het water zo iets heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik heb alleen maar naar de spi en mast gekeken en mijn adem ingehouden,” aldus Gertjan.

Jack Zijlstra voer op dat moment met zijn zeiljacht rond om foto’s te maken van de wedstrijd. Hij heeft op het moment suprème  een foto gemaakt van zijn windmeter. Die gaf 43,9 kts aan. Windkracht eind 5 begin 6 is 22 kts en 9 is tussen de 41 en 47 kts. Ik blijf gissen naar de snelheid die de Lyra gevaren zou kunnen hebben. Is het 2x zo snel of nog meer omdat de boot uit het water omhoog komt. Voor de belevenissen van de bemanning is de exacte snelheid niet belangrijk.

Was getekend: Leendert Faber

< Terug